De bovenbouw

In een bovenbouwgroep zitten volgens het montessoriprincipe kinderen van 9, 10 en 11 jaar
bij elkaar. Op onze school zijn momenteel vier bovenbouwgroepen.

In bovenbouw 1(BB1) staat Iris voor de groep.
In bovenbouw 2(BB2) staan Carin en Karin voor de groep.
In bovenbouw 3(BB3) staan Ria en Karin voor de groep.
In bovenbouw 4(BB4) staan Pauline en Karin voor de groep.


Algemene werkwijze
In een bovenbouw wordt voortgeborduurd op hetgeen de kinderen in de onder- en
middenbouw geleerd hebben en er komen nieuwe onderwerpen bij. Het grote verschil
tussen een midden- en een bovenbouwleerling is, dat een bovenbouwer hoe langer hoe
meer op de buitenwereld gericht is en in steeds hogere mate abstract kan denken.
Een groot deel van de dagelijkse werktijd wordt door de kinderen zelf gepland.
Ze kiezen in grote lijnen zelf waaraan gewerkt wordt en hoe lang ze daarmee verder gaan.
Daarbij worden ze individueel begeleid door de leerkrachten. Toch zijn er ook groepslessen,
bijvoorbeeld voor lees-, taal- en rekeninstructie; algemene lessen worden juist vooral
ingezet in het kader van kosmisch onderwijs. Onze leerlingen werken op verschillende manieren
en op verschillende niveaus met de leerstof. Daarbij worden montessorimaterialen gebruikt.
Verder wordt gebruik gemaakt van diverse hulpmaterialen en methoden die voor het
montessorionderwijs zijn aangepast. Ook werken leerlingen met I-pads en maken zij gebruik
van educatieve programma's en leren welke mogelijkheden digitale informatiemedia bieden.
Andere activiteiten die met de hele groep plaatsvinden zijn bijvoorbeeld bewegingsonderwijs,
handvaardigheid en muziek.
 
Taal en lezen
Net als in de middenbouw werken we in de bovenbouw met de 'Taal Doen'-kast die speciaal is
ontwikkeld voor het montessorionderwijs. De kinderen kiezen aan de hand van hun doelenlijst
individueel of in tweetallen de werkjes waarmee ze deze doelen, op het gebied van lezen, stellen,
ontleden en taalbegrip, kunnen verwezenlijken. Daarnaast wordt er in niveaugroepjes instructie
gegeven voor technisch lezen en wordt er iedere dag (stil) gelezen.

     

Voor spelling gebruiken we daarnaast de methode 'Spelling op Maat' .
Onze bibliotheek voorziet in ruime mate in de leesbehoefte van onze leerlingen.



Engels wordt aangeboden via de Engelse taalset, waarbij de nadruk ligt op begrip en mondelinge
beheersing van het Engels (luister- en spreekvaardigheid). Ook maken wij geregeld gebruik van de leesbevorderende projecten van onze stadsbibliotheek, de 'Bblthk'. 

Rekenen
Rekenstof wordt op veel verschillende manieren en niveaus aangeboden: materiaal wordt
gebruikt om eerst op concreet niveau te oefenen, langzamerhand wordt de stap naar een
abstract niveau gemaakt. Er wordt gewerkt vanuit individuele doelen, die bereikt kunnen worden
met behulp van de materialen uit de 'Ik wil rekenen'-kast. Deze is voor het montessorionderwijs
ontwikkeld en omvat alle vastgestelde rekendoelen voor de bovenbouw. Ook zeer begaafde
leerlingen vinden hierin uitdagend materiaal. 

       

 Aardrijkskunde
Met de aardrijkskundige insteekkaarten kan het kind, met behulp van de opzoek- en controlekaarten, de vaantjes met de namen van de landen of provincies, of de vaantjes met de namen van de hoofdsteden in de insteekkaarten plaatsen.

  

Presentaties
Ook in de bovenbouw houden de leerlingen voordrachten over een boek of een zelfgekozen onderwerp.
Zij leren de presentaties van zichzelf en anderen kritisch te beluisteren en bekijken. Opbouwende kritiek,
vragen en opmerkingen, leiden vaak tot levendige discussies. Daarin worden andere vormen van taalgebruik aangeleerd: argumenten gebruiken en weerleggen, opkomen voor zichzelf en anderen. Dit helpt hen sociale vaardigheden te ontwikkelen. 

Kunstzinnige vorming en kosmisch onderwijs
Uiteraard wordt er in de klas geregeld aandacht besteed aan kunstzinnige vorming. Er wordt ook gebruik
gemaakt van extern aangeboden projecten op die gebieden. Bovendien leren de kinderen in de bovenbouw
veel doordat ze ieder jaar een keer op meerdaags kamp gaan. Deze kampen worden uitgebreid voorbereid
in de klas en hebben elk een ander kosmisch thema:
  • Het Hapskamp (bij Stichting Prehistorisch Kamp Apeldoorn) staat in het teken van de prehistorie. Hierin verbeelden de kinderen en begeleiders drie dagen lang families uit de IJzertijd. Ze bakken zelf brood, koken, zorgen voor de vuren en de huisdieren. 
  • Het Zeelandkamp is een wandelkamp, waarbij de klassen in vier dagen de ' kop'  van Schouwen-Duiveland rondlopen van de ene locatie naar de volgende. Nederland als zee-natie, de watersnoodramp en de natuur van de kust zijn hier thema's. 
  • Tenslotte is er het Veluwekamp in de buurt van Otterlo, waarbij kunst en natuur de thema's zijn en er onder andere bezoeken worden gebracht aan het Kröller-Müller museum en het Museonder.
      
impressie van het Hapskamp                  impressie van het Zeelandkamp         impressie van het Veluwekamp

Regelmatig wordt ook dankbaar gebruik gemaakt van lessenseries die ontwikkeld worden door IVN ' Het Groene Wiel' , dat educatie verzorgt over natuur, duurzaamheid en gezondheid voor scholen in Ede en Wageningen.
In groep 6 en 7 krijgen de kinderen lessen in Veilig Verkeer. Groep 7 doet daarna het schriftelijk- en ook het praktisch examen op de fiets door Wageningen.

In de laatste maanden van hun basisschoolperiode bedenken de leerlingen van groep 8 samen met de bovenbouwleerkrachten hun afscheidsvoorstelling. Dit theaterstuk is een gezamenlijk project waarbij ieder kind zijn of haar eigen inbreng kan hebben. Er wordt geen kant- en-klare musical uit het hoofd geleerd met hoofd- en bijrollen; met behulp van toneel, dans, film, spoken-word, zang, enz. wordt een voorstelling ontwikkeld waarin ze allemaal op hun eigen manier kunnen schitteren.